BMW odhalilo novou generaci svého elektrického SUV iX3 a jedno číslo je důležitější než jakékoli jiné a to dojezd 800 km na jedno nabití.
Nové iX3 je prvním vozem z divize Neue Klasse od BMW, nové generace vozidel, která se vyvíjí již několik let. Představuje začátek zcela nové éry elektromobilů od BMW s novou elektrickou architekturou, novými bateriemi, novými motory, novým infotainmentovým systémem a novým designovým jazykem uvnitř i vně.
Takže i když je úvodní číslo dojezdu 800 km (při použití testovacího cyklu WLTP) dostatečně působivé – nemluvě o nabíjení s výkonem 400 kW a možnosti prodloužit dojezd o 375 km za pouhých 10 minut – je toho mnohem víc, do čeho se ponořit.
Stejně jako obrovský dojezd pravděpodobně řidiči vykouzlí úsměv na tváři i panoramatický systém iDrive modelu iX3, který zahrnuje nový displej umístěný na palubní desce a zabírá celou šířku čelního skla. Poprvé jej představila společnost BMW na technologickém veletrhu CES začátkem roku 2025 a i po devíti měsících stále působí jako kus techniky vytažený přímo z prototypu vozu.

Ačkoli to vypadá jako obrazovka, ve skutečnosti se jedná o projekci na černý pás, který se táhne po celé šířce čelního skla. Rozhraní je rozděleno do sekcí, přičemž informace pro řidiče, jako je rychlost, dojezd a stav nabití baterie, jsou trvale zobrazeny za volantem, zatímco sekundární informace, jako jsou navigační pokyny, média, počasí a kvalita ovzduší, jsou rozmístěny v přizpůsobitelné střední části a na straně spolujezdce. Uprostřed se nachází ikona obličeje představující hlasového asistenta vozu, která však zmizí, když se nepoužívá.
Toto řešení udržuje palubní desku přehlednou a zároveň řidiči poskytuje všechny potřebné informace tam, kde je potřebuje – místo aby se musel dívat na centrální obrazovku kvůli důležitým informacím, jako je rychlost, jak to nyní dělají někteří jiní výrobci. Dělá to také bez pocitu menšího čelního skla nebo ztráty výhledu dopředu.
Volitelně je k dispozici také nový 3D head-up displej, který promítá rychlostní pokyny a navigační pokyny na čelní sklo. To se ale zdá být přehnané, protože systém Panoramic iDrive odvádí tak dobrou práci v umisťování informací přesně tam, kde jsou potřeba.

Kabina se také může pochlubit novým volantem s plochým povrchem, novou centrální dotykovou obrazovkou se šikmým, asymetrickým designem a přepracovanou středovou konzolí s dvojicí bezdrátových nabíječek telefonů a porty USB-C. Neexistují žádné fyzické ovládací prvky klimatizace, ale alespoň se trvale zobrazují ve spodní části hlavní obrazovky, takže by měly být relativně snadno použitelné za jízdy. BMW samozřejmě naznačuje, že hlasového asistenta lze použít k nastavení teploty v kabině.
Naštěstí jsou k dispozici fyzické ovládací prvky pro ukazatele směru, stěrače, zrcátka, hlasitost, parkovací brzdu, odmlžování a výstražná světla.
Nová generace elektromotorů a baterií

Nový iX3, jehož cena začíná na 58 755 librách ve výbavě 50 xDrive, je prvním vozem, který využívá novou generaci elektromotorů a baterií od BMW. Využívá 800voltovou systémovou architekturu a slibuje dojezd mezi 421 a 500 mil v testovacím cyklu WLTP. Tyto údaje jsou prozatím předběžné, ale doufejme, že budou ukazovat na reálný výkon.
iX3 lze používat i na pomalejších 400voltových stanicích – jako jsou nabíječky o výkonu 100 až 200 kW, které lze vidět po celé Evropě – a na domácí nabíječce se nabije až 11 kWh.
Ať už používáte jakýkoli typ nabíječky, BMW tvrdí, že vyvinulo umělou inteligenci, která ovládá kryt nabíjecího portu a otevírá a zavírá jej podle vašich potřeb.
Systém s vyšším napětím (oproti 400 V u předchozího modelu iX3) znamená výrazně lepší nabíjecí výkon až 400 kW. Díky tomu je nový iX3 jedním z nejrychleji nabíjejících se elektromobilů, jaké kdy byly vyrobeny, a BMW uvádí, že dojezd až 375 km lze na baterii s kapacitou 108,7 kWh dobít za pouhých deset minut – samozřejmě za předpokladu, že ji zapojíte do ultrarychlé nabíječky.
Německá společnost také uvádí, že její platforma eDrive šesté generace má snížené energetické ztráty o 40 procent a hmotnost o 10 procent, zatímco výrobní náklady klesly o 20 procent a uhlíková stopa za celou dobu životnosti je o 30 procent nižší než u předchozí generace iX3.

BMW v této souvislosti tvrdí, že když se iX3 nabíjí energií z evropského energetického mixu, bude mít menší celkovou uhlíkovou stopu (včetně fází výroby, jízdy a recyklace) než srovnatelný vůz se spalovacím motorem, a to poté, co obě vozidla ujedou pouhých 13 300 mil.
Takže i když je pravda, že i nejnovější elektromobil je během svého vzniku zodpovědný za více emisí uhlíku než benzínový vůz, po necelých 24 000 km je celková uhlíková stopa za celou dobu jeho životnosti stejná a poté se stále více posouvá ve prospěch elektromobilu.
Další pozoruhodnou statistikou je, jak BMW tvrdí, že 98 procent „brzdných manévrů“ v modelu iX3 bude zajištěno pouze rekuperačním brzděním namísto použití konvenčních brzdových kotoučů a destiček.
Možná je příznačné – a poněkud osvěžující – že BMW se u modelu iX3 příliš nezaměřuje na výkon v přímém směru. Stále se jedná o rychlé auto s pohonem iX3 50 xDrive, které s výkonem 469 koní a točivým momentem 645 Nm dosáhne zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,9 sekundy. To se ale nezdá být to nejdůležitější. Je dostatečně rychlé a maximální rychlost je 210 km/h, ale toto auto se nesnaží konkurovat Porsche Macan Turbo nebo nové Tesle Model Y Performance.
Nový superpočítač od BMW s názvem „Srdce radosti“

To neznamená, že BMW ignorovalo svou identitu společnosti, která vyrábí „dokonalý stroj na řízení“. Vytvořilo nový počítač neboli „supermozek“, který nazývá „Srdce radosti“ a o kterém se říká, že „pozvedá celý zážitek z jízdy a poskytuje bezkonkurenční ovladatelnost, dynamiku a přesnost“.
Tento počítač je zodpovědný za pohonný systém, brzdy, nabíjení, rekuperaci energie a řízení modelu iX3 a spolupracuje se speciálním softwarovým balíkem, který zajišťuje veškeré jízdní funkce. Dříve – a obecněji řečeno – byly různé systémy automobilu často řízeny jednotlivými počítači, z nichž každý se navzájem hlásil a předával zprávy zpět do centrální řídicí jednotky. BMW tvrdí, že spojením více počítačů do jednoho superpočítače dokáže vůz vypočítat jízdní funkce až 10krát rychleji.
Druhý superpočítač, nazývaný „supermozek automatizovaného řízení“, je zodpovědný za funkce automatizovaného řízení a parkování a údajně má 20krát vyšší výpočetní výkon než tradiční ekvivalent. To vše zní na papíře působivě, ale to, jak auto jezdí v reálném světě – a jak efektivní je ve skutečnosti – bude i nadále určovat, zda je přístup BMW s „supermozkem“ kvalitativně úspěšný, či nikoli.
Kolik to stojí?
Nové BMW iX3 50 xDrive s cenou od 68,900 EUR se začne vyrábět na podzim a první dodávky jsou plánovány na březen 2026. Další varianty iX3 budou následovat později, včetně nového základního modelu za nižší cenu.
Jakmile se model iX3 objeví na trhu, BMW uvádí, že různé technologie a designové prvky Neue Klasse, které zde budou vystaveny, budou začleněny do 40 nových modelů a aktualizací modelů do roku 2027. V některých případech to bude znamenat drobný facelift, který upraví vnější styl ve směru iX3, a navíc přidání panoramatického displeje, zatímco u jiných vozů to bude znamenat zcela novou generaci.